Alnagův bloček: Tvorba světa za chodu…

O novém pohledu na přípravná sezení a zapojení hráčů do tvorby hry...
Napsal Alnag
Udělal jsem teď novou zkušenost a trochu váhám, jestli to nedat spíš do vypravěčova deníku, ale protože mi to nepřijde jako univerzálně využitelné, píší to raději sem, do bločku.
Už drahnou dobu se pokouším pohnout svoje hráče k nějakému aktivnějšímu zapojení do hry. Různé fáze mého vývoje můžete najít v příručce Creet: Sláva a čest (o společné tvorbě postav) nebo později ve hře O Fortuna SE (coby tzv. nulté sezení). Obě metody mi vždycky nějak fungovaly, ale nikdy nefungovaly tak dobře, jak by si člověk představoval nebo přál. Až teď se mi to povedlo a myslím, že i vím, čím to je…
Vždycky jsem si myslel, že s hráči se mají tvořit postavy. Primárně jejich vlastní postavy a vztahy mezi nimi, potenciálně pak ještě i postavy cizí obvykle spojenci a nepřátelé. Teď si myslím, že to je omyl, resp. že to je záměna prostředku a cíle. Důvod, proč se tolik lpí na postavách je to, že jsou primárním prostředkem, kterým hráči ovlivňují hru. Že tedy na postavách záleží a skrze jejich vztahy se realizuje onen mýtický „role-playing“. Postavy jsou ale jenom prostředek. Co je cíl?
Rozhodl jsem se pro jednou změnit trochu svou vypravěčskou strategii. Místo hotového (Creet) nebo známého (Star Wars) prostředí jsem zvolil prostředí nové a nevyvinuté – Hranu. Sdělil jsem svým hráčům zcela otevřeně, že mám jen povrchní představu o tom, jaký svět je a že je pár prvků, které bych tam chtěl mít já (a řekl jim, jaké to jsou), ale že mohou navrhovat prvky i oni. Chvíli se nic nedělo. Bylo takové zaražené ticho.
Navrhl jsem, že si představíme koncepty postav, rozdal jsem dotazník rychle a zběsile, začali jsme probírat první, ke které mi Geralt už poslal koncept. Postava se zdála být trochu odstrčená, tak jsem Geraltovi navrhnul, že za Action Point (je to D&D 4e) se může jeho postava, coby bývalý úředník, rozvzpomenout na informaci, která by relevantní pro aktuální dění (v mé hlavě v podobě flashbacku). Pak nějak došlo na to, kdo bude jaká rasa, byl zmíněn tiefling a pak se vynořily otázky…
„Jaké mají tieflingové postavení,“ ptal se někdo. „Nevím,“ odpovídám po pravdě, ale už větřím, že otázka má skrytý podtext. „Jaké bys chtěl, aby měli?“ Tenhle koncept se rychle ujal. Někdo z hráčů se vždycky na něco zeptal, já jsem mu vždycky otázku vrátil a on pak řekl svou představu. Po čase to začalo být trochu úsměvné, ale fungovalo to dobře.
Co ale bylo nejvíc překvapivé, jsou témata, která se řešila. Od postav se rychle sklouzlo k charakteru světa. K věcem jako je politika, náboženství, rozloha, poloha a podobně. Věcem, které obvykle řeší GM a navíc s pocitem, že to dělá jen pro klid duše, protože to hráče nezajímá. Můj původní plán vytvořit nějaké cizí postavy nakonec nevyšel. I hráčské postavy zůstaly pro první, krátkou hru načrtnuté jen velmi, velmi přibližně. Zato informací o světě se vynořila řada. A hráče to bavilo. Zajímalo. A účastnili se. Myslím, že jsme řešili to, co je zajímalo. A to je cíl. Cílem není mít propracované vztahy. Cílem není mít „cool role-playing“. Cílem je dělat něco, co vás společně bude bavit.

Po závěru

A s takovou pointou by se asi dalo skončit. Nulté sezení dopadlo, jak dopadlo. Všichni jsou spokojení a hráči si dělají postavy doma možná právě teď. Ale napadla mne ještě jedna věc. Jak jste asi vytušili i v předchozím textu, hráli jsme hned po nultém sezení ještě krátkou (cca 4 hodinovou hru), která měla dva cíle. Jednak ukázat, jak fungují mechaniky 4e (těm, kteří je ještě neznali) a jednak ukázat nějakou mou představu o ubírání hry, o jejím charakteru a vůbec dát důvod proč přijít i příště.
Ale ta kombinace tvorby a hraní mne zaujala. Někdo se sejde jen k nultému (přípravnému) sezení a pak jde domů. Pak se začne hrát a už se netvoří. A já si říkám, jestli to není trochu škoda. Jestli se tím o něco nepřipravujeme. Jestli se nedá na začátku (anebo na konci) každé hry věnovat půl hodina nějaké společné tvorbě. Představte si, že si každou hru vytvoříte nějaký drobný další prvek a zavážete DMa, že jej v příští hře použije. Připadá mi to jako dobrý nápad, chystám se jej vyzkoušet, a chtěl jsem se o něj s vámi podělit.
A pokud máte nějaké zajímavé tipy, co řešit, tak sem s nimi…
Napsal Alnag 05.11.2008
Diskuze k tomuto článku již probíhá, můžete se přidat zde.
Obsahuje 12 příspěvků.
ČAS neregistrovaní : 0.0018179416656494 sec;
Nenalezeny žádné záznamy.
Podobné články
ČAS 0.11005687713623 secREMOTE_IP: 3.149.230.44