[Pavučina] Popis světa a magie

Obsah článku:
Tak jsem si po rozhovoru se Sathel uvědomil jeden svůj těžký omyl (a pár menších). Ten velký je, že jsem, jako spousta lidí, co ví o hodně víc než jiní, zapomněl, o kolik víc toho vím, a tak nějak jsem předpokládal, že něco z toho víte taky...
Abych tento omyl napravil, tak tu skusím magii popsat od začátku věcně a pochopitelně.
Pravidlově se magie řídí systémem dovedností. Magické dovednosti se považují za dovednost, jako každý jiná, tedy podléhají limitaci pyramidou, sami mohou v pyramidě vytvářet oporu pro vyšší dovednosti, ať už magické, nebo nemagické, a "kupují se" za klasické "+".
Magické dovednosti se využívají úplně stejně jako jakékoliv jiné, nevyžadují žádné specifické soustředění, ani jiné podmínky, pokud to neni dáno z jejich vlastní povahy (např. nemagická dovednost Šachy očividně vyžaduje klid a čas, stejnětak některá kouzla mohou vyžadovat specifické podmínky, třeba léčení by vyžadovalo dotyk atp.) a některé z nich je možné použít až mimovolně, případně v kombinaci s jinými dovednostmi (např. při souboji můžete použít kouzlo přivolávající hrubou sílu k tomu, abyste zrazantnili svůj útok atp.)
Magické dovednosti mohou být zapsány v libovolné "šíři", tak, jak to vyhovuje zájmu a hlavně přístupu vaší postavy. Příkladem úzkého popisu dovednosti je "fireball", příkladem širšího je "oheň". Obě dvě lze použít k tomu, abyste vyvolali oheň. Proč je tedy výhodné brát si "fireball"? Protože úzké dovednosti potřebují nižší míru úspěchu k tomu, aby se zdařily. Zatímco s dovedností fireball vám stačí průměrný úspěch na to, abyste na někoho poslali oheň, a slušný na to, abyste doněj opravdu praštili natvrdo přivolaným fireballem, tak u dovednosti Oheň byste k tomu samému potřebovali znatelně vyšší míru úspěchu.
Jak daleko lze v šířce dovednosti zajít? Neomezeně. Teoreticky si můžete vzít dovednost, kterou nadepíšete "libovolné kouzlo". Velmi by mě ale zajímalo, jak moc dobřeí v něm budete muset být, abyste alespoň zapálili svíčku.
Jak do magie zasahují aspekty? Zaprvé klasicky - možností přehození, připadně změny kostky. K tomu lze použít libovolný související aspekt, i nemagický. Magické aspekty ale přinšejí další výhody: Je z principu možné je aplikovat na většinu prováděné magie, některé z nich (mág) se vztahují k magii veškeré... Zadruhé je nutné mít magický aspekt, pokud chcete nějakou magii ovládat na vyšší úrovni (nemusí to být nutně "mág", prostě aspekt který danou magii psotihuje, totemový, psychický, jakýkoliv související). To je důvod, proč je mocných mágů tak málo, oproti těm obyčejným.
Teď z pohledu settingu:
Jaká je magie? Je všudypřítomná. Je divoká. Je spoutatelná, ale přesto není nikdy zcela jistá. Ignoruje všechno to, co je známé jako "přírodní zákony" a to včetně, nebo by se dalo říct zejména, zákon zachování hmoty a energie.
Kdyby existovala nějaká antropomorfní personifikace magie, jaká by byla? Byla by sobecká, vybíravá, sebestředná a rozmazlená.
Magie je podstatou všeho okolo, a je možné ji využívat. To je ale základní problém pro lidi, kteří se do Skutečného světa propadli z Pavučiny. Mágové vyrůstali obklopeni magií, jistým způsobem ji chápou, je jim blízká. Naopak lidé v Pavučině podobný koncept v hlavě nemají a musí se s ním nejprve seznámit, protože dokud magii nepochopí, nemohou ji používat.
Každé kouzlo je spjato s určitým pohledem na svět. Není možné umět kontrolovat oheň na neskutečné úrovni, a přitom nevidět jeho aspekt zapsaný do podstaty světa. Proto také "široká kouzla" ("oheň") vyžadují vyšší úroveň k tomu, aby se dala použít způsobem, který popisuje užší zápis ("fireball") - k tomu, abyste "pochopili" fireball vám stačí jen filosoficky pojmout zdroj energie a způsob jejího formování. K tomu, abyste filosoficky pojmuli "oheň" je zapotřebí mnohem širší myšlenková konstrukce. Další problém je, že myšlenková konstrukce, nebo chcete-li filosofie, vám musí dávat podvědomě smysl, nesmí vytvářet paradoxy atd., což dost ztěžuje ovládání takových forem kouzla, jako je třeba "čas" atp. Magické aspekty (čaroděj, mág atd.) jsou vlastně vyjádřením vaší schopnosti pojmout onu vyšší filosofii s kouzlem spjatou. Jak šťouralům (Filipe ) vidno, pro mocné mágy mohou na vysokých úrovních dvou rozdílných kouzel vzniknout rozpory ohledně toho, jak to valstně celé funguje. Existuje krásné a čisté řešení - doublethink (pro ty, co nečetli 1984 - to znamená, že v hlavě zároveň držíte dvě protichůdné představy o jedné věci a považujete je obě za správné, klasický příklad by třeba byl: věřím tak pevně že vlastně vím, že Bůh stvořil svět a život v šesti dnech, ale zároveň vím, že se život vyvinul evolucí)
Zkusím vám popsat magii z pohledu mága. Malé dítě se narodí v mágské rodině, ta rodina není nijak zvlášť mocná, ale dítě se narodí talentované, nijak extra, ale přesto víc, než je v té rodině běžné. Do určitého věku, řekněme tak deset, dvanáct let, vyrůstá, aniž by magii nějak ovládlo, pouze občas se u něj projeví nějaké menší kouzlíčko. Přesto se v téhle době v jeho hlavě vytváří představa magie jako takové, ustaluje se její vnímání a koncepce. Když je tomuhle dítěti, řekněme že se menuje třeba Klára, tak sedm, osm let, začnou jí jiní mágové (nejspíš rodiče) učit nějaká kouzla, která sami ovládají, ale kromě toho se i ona sama začne sama učit věci, které jí tak nějak jdou od ruky. řekněme, že jí rodiče učí, jak manipulovat se vzduchem, zatímco ona sama má ne až tak obvyklé nadání pro manipulaci se živou hmotou (ne pro léčení, spíš pro mutace atd.). Když jí je tak čtrnáct, tak ovládne "vzduch" lépe, než její rodiče, a sama si začíná hrát se svými schopnostmi. Mutuje různé krysy, psy, ptáky, ale ve vzteku třeba nechá nějaký holce srůst vlasy do hnusnejch dredů. Později, když jí je tak dvacet, je už v manipulaci se živou hmotou tak dobrá, že se tim začne nějak živit, manipulaci se vzduchem už delší dobu nijak zvlášť neprocvičovala, k tomu se nejspíš naučila pár dalších kouzel na okraj
Srovnejte to třeba s takovým dítětem z normálního světa. v deseti začne chodit pořádně do školy (nebudeme si nic namlouvat, první stupeň ho naučí jen základy k tomu, aby se mohl učit něco skutečného), kolem patnácti až dvaceti si už pomalu vybere směr, kterým se vydá (elektrotechnika).
Potom se, stejně jako naše Klára, octne na rozcestí - buď může použít své vědomosti k tomu, aby se začal živit a pracovat, a v tom případě se velmi zdokonalý v tom, co bude dělat, ale v ničem dalším. Nebo může jít do hloubky, přihlásit se na ČVUT na fyziku a skutečně pochopit, odkud se elektřina bere, co je zač a naučit se jak vytvářet věci, o kterých by se mu jinak ani nesnilo. Naše mágině má oproti němu ale prál problémů - Zaprvé, její nadání nemusí stačit na to, aby něco takového dokázala, prostě nebude schopná svým myšlením proniknout hlouběji do kouzla a ovládnout jej. Zadruhé tu není žádné stipendium, koleje a nic podobného, takže se zároveň musí nějak živit. Oproti studentíkovi má ale jednu výhodu - nepotřebuje ohromné knihovny a spoustu učitelů. Ano, asi by jí to pomohlo, ale přesto se sama dokáže naučit ovládat kouzlo podobně dobře jako bez nich, potrvá jí to možná dýl, možná to bude těžší, ale nezpomalí jí to ani zdaleka tolik, jako případného studenta fyziky, který by se najednou octnul bez učebnic a profesorů a musel znovu vytvořit celý koncept teorie relativity, kvantové mechaniky a kdovíčehovšeho ještě.
-------------------------------------------------
ještě zmínka ohledně MtA. Ano, široce pojatá kouzla fungují podobně jako arkány (sféry), nicméně pojetí sfér (arkán) je pro potřeby Pavučiny opravdu hodně, až příliš, široké.
Kdyby nějací lidé chtěli provozovat magii v Pavučině, pak by jejich přístup nejspíš velmi ovlivnilo Paradigma, podobně jako v MtA, ale síle mágů z WoD by se nemohli vůbec rovnat. Paradigma ve Skutečném světě nemá takový vliv, a projevuje se hlavně tím, jak široce a jakým způsobem svá kouzla nadefinujete, protože, jak jsem psal výše, magie je divoká a svévolná...
------------------------------------------------
flus. Nevěřil bych, že tak konkrétní představu, jakou mám, bude tak těžké vystihnout slovy. Doufám, že je to jasnější a že jsem tímhle nenadělal víc škody než užitku. Je tu pár dalších věcí, ale teď jsem už fakt flusflus, takže pokračování příště, mezitím se klidně ptejte
Sathel píše:
Myslím, že by býval stačil poloviční rozsah tvé práce, ale když tě to baví Zbytečně dlouhý rozsah, opakování pointy a cizí slova. Jinak pochopitelné.
Sirien píše:
Kdyby existovala nějaká antropomorfní personifikace magie, jaká by byla? Byla by sobecká, vybíravá, sebestředná a rozmazlená.
Jaký otec taková dcera?
Sathel píše:
V minulé session jsem použila psychické kouzlo, něco jako vnucení pocitu viny. V dovednostech ho mám zaznamenané jako Ovládání mysli, což je až munchkinovitě ďábelské
Jako správný munchkin mám ale jisté pochybnosti. Diana má vela sociálních dovedností, přijde mi hrozná škoda odsunout je teď na druhou kolej s příchodem magie. Jediná dovednost "Ovládání mysli" s jedním ušmudlaným + mi má nahradit Empatii +++, Spřátelení ++ ? Neměla bych spíš rozvíjet sociální dovednosti a předělávat je na magické, jako to dělá Filip? Nebo to mám chápat tak, že předchozí sociální dovednosti mi umožnili ovládnout magii mysli? Pak ale jednoho dne dospěju k bodu, kdy kromě magické dovednosti "ovládání mysli" nebudu používat žádný jiný sociální skill a všechny plusy do nich investované přijdou na zmar.
Tak mě napadá - jaká je v tomhle světě brzda magie? Co brání mágům, aby jen neleželi v posteli a neoddávali se nekonečné rozkoši získané díky své magické moci? Něco jako wisdom, paradox, cokoliv?
Heh, už teď vím, co mi odpovíš
Kontrast obyčejných a magických skillů je něco, co jsem původně zcela opomněl, čestně vám to narovinu přiznávám. Ne teda kontrast jako takový, ale to, co se stane, pokud je někdo bude mít zájem konvertovat.
Je nutné si uvědomit pár věcí. Samotná skutečnost, že máte obyčejné skilly v daném směru, se dá mnohdy chápat jako taková vstupenka k tomu, že můžete mít i jejich magické varianty.
Nemusíte být sice hasič k tomu, abyste začali manipulovat s pyrokinezí, nicméně zvláště u psychické magie je nějaká taková obyčejná dyspozice zapotřebí.
Zatím mě napadlo několik přístupů ke jmenované problematice:
1) vezmete si magický skill. Ten funguje v plném rozsahu sám o sobě a vy si pak vlastně vybíráte, který skill použijete. To je nejsnazší varianta, kterou jsem ale vlastně hned zavrhl, protože nereflektuje povahu magie jako něčeho zcela přirozeného a do Pavučiny se tudíž moc nehodí.
2) druhá varianta je, že si vezmete magický skill, a ty ostatní si necháte. Tento skill určuje míru vaší schopnosti konvertovat obyčejné skilly do magie. Příklad: Máte dovednosti ju-jitsu ++++ a skákání ++, do toho máíte magický skill Matrix +++. To znamená, že si při skákání hážete zcela magickou dovedností skákání ++, ale při boji se musíte rozhodnout, zda provádíte něco normálního s dovedností ++++, nebo zda provádíte něco magického s dovedností jenom +++
Tenhle přístup je lákavý, dokud si neuvědomíte, že jste nuceni za jednu věc platit dvakrát.
3) třetí možnost se mi zatím zdá nejlákavější - od chvíle, kdy se propadnete ven z Pavučiny, máte právo si s každým třetím (druhým??) nově zapsaným "+" překonvertovat jedno obyčejné "+" na magické. Dále pokaždé, když si vezmete nějaké + do kouzla, tak si můžete překonvertovat další normální "+" z kouzlu příbuzného skillu na magické (např. když si vezmete kouzlo "matrix", tak si můžete z ju-jitsu +++ udělat ju-jitsu (+)++, poté, co si dáte potřetí někam nějaké nové "+", budete moct udělat ju-jitsu (++)+. Pokud by tím třetím "+ byl onen "matrix", pak byste mohli rovnou zkonvertovat ju-jitsu (+)++ na ju-jitsu (+++).
Obdobně můžete konvertovat v okamžiku, kdy si berete magický aspekt.
Filip se myslím chtěl naučit magicky skákat. Takže to se vezme zpátky, a místo toho si vezme nějaký odpovídající magický skill (tělesná manipulace se Silami, nebo tak něco), a za každé "+" které do toho dá si může skonvertovat jedno "+"z jiného, příbuzného skillu (bojová umění, altetika...) do magie.
Sathel totéž.
Uvědomte si ale pár věcí. Postavy mohou mít na magické intervence různý etický náhled. Určitě si nikdo nebude stěžovat, když rozpoznáte jeho problémy pomocí empatie a trochy všímavosti a intelektu. Ale - je fér se mu hrabat v hlavě, abyste zjistili, proč má špatnou náladu? Jako mistr bojových umění ovládající magii můžete vzít pěst a úderem do vzduchu srazit muže stojícího deset metrů od vás. Je to ale fér? Je to čestné?
Teď k druhé části otázky:
Sathel píše:
Tak mě napadá - jaká je v tomhle světě brzda magie? Co brání mágům, aby jen neleželi v posteli a neoddávali se nekonečné rozkoši získané díky své magické moci? Něco jako wisdom, paradox, cokoliv?
Heh, už teď vím, co mi odpovíš
Wisdom opravdu ne. Paradox už vůbec ne.
Prvním problémem je, že letmým odhadem 98% mágů (+2 -13%) to prostě a jednoduše nesvede.
Druhý problém je, že ten zbytek to taky nesvede, protože by tro vyžadovalo ovládnout ještě pár dalších kouzel na slušné úrovni - například jak vyživovat své tělo bez potravy atp.
Ale ok, jsou i tací, kteří by to určitě zvládli. Ale ti to neudělají. Vím moc dobře proč. A pokud to bude vaše postavy nějak extra zajímat, tak moc aby po tom pídili, tak se to možná dozvědí dříve, než se jich tahle otázka začne týkat taky
(btw., Sathel se spletla, opravdu to není kvůli tomu, že by je někdo zabil. Proč by to dělal? Mág kterej si magicky donekonečna onanuje ve sklepě nikoho nezajímá, protože nikomu nepřekáží...)
< Popis kouzla >
Úvod na začátku hry
Napsal sirien 06.12.2007
Diskuze k tomuto článku již probíhá, můžete se přidat zde.
Obsahuje 3 příspěvky.
ČAS 0.12348198890686 secREMOTE_IP: 13.59.231.155